ABC, azt értem, de azt még nem sikerült megfejtenem, miért óra?
Sokan felismerik, hiszen ilyen nekünk is van! Bizonyára a fiók alján, hiszen a gyerek már tudja az abc-t! Értem én, hiszen első ránézésre csak a betűk szabályos sorrendjének megtanulására használatos eszköz.
Nem így van! Szeretnék néhány praktikus ötletet adni a használatához!
Óvodásoknak érdemes a képek nevét megismerni először. Felnőtt vagy iskolás segítsége kell hozzá, mert az ovis gyerek a macskát biztosan cicának mondja majd. Először sorban, majd összevissza rámutatás utáni megnevezéssel.
Ha ez már jól megy, megkezdődhet a hangleválasztás, hiszen a képek nevének kezdőbetűjét rejti a túloldal. Így a képet hívóképnek nevezhetjük.
Ezután van lehetőség arra, hogy rejtvénnyé alakítsuk a feladatot. Néhány képet fordítsunk a betűs felére. Feladat kitalálni, milyen képet rejt a túloldal.
További lehetőségek a teljesség igénye nélkül:
- Az abc-s oldal látszik: Fordítsd át a képes felére a magánhangzókat!
- Keress egyjegyű, kétjegyű, háromjegyű mássalhangzókat!
- Válogass ékezetes vagy ékezet nélküli betűket! Keress olyan betűket, amelyek kiejtésekor a levegő nem ütközik akadályba!
- Akadályba ütközik. Nevezd meg az akadályt!
- Keress zöngés és zöngétlen hangokat! ( Az összes magánhangzó zöngés!)
- Keress a betűk között zöngés- zöngétlen párt!
- Tapsolással bontsuk szótagokra a képek nevét!
- Bontsuk hangokra a képek nevét!
- Csak néhány betűt láttassunk, a többi elem a képes felén álljon. Milyen szabály alapján látod a betűket? ( Pl.: csak magánhangzó …stb,)
- A látható betűkből alkoss szót!
- Ki tud több szót gyűjteni? A betű álljon a szó elején vagy a közepén vagy a végén!
- Írjuk le az abc-t! Nyomtatottról írottra! Nagyról kicsire!
- Melyik képre gondoltam? Barkochba
- Melyik képre gondoltam? Van benne a betű?
Használható a játék egyedül, párban, családi játékként, de iskolában is.
A fenti játékok, feladatok az általános iskola 5. osztályos tananyagáig mentek el. Ebből következik, hogy a fiókból érdemes elővenni!