Tudni fogom a szorzótáblát!10. (Kutyafáját-módszer)

Mára már több szorzótábla tanulásán is túl vagyunk. Senki ne higgye, hogy ez a tudás már hosszútávú! Sok-sok gyakorlás szükséges még ahhoz hogy, ha álmodból felébresztenek, akkor is…

Tehát következzenek további játékok, hogy változatos legyen a gyakorlás! Az ötletek képét a Pinterest szolgáltatta.

Szorzógép

Nagyon egyszerűen elkészíthető szerkezet, tartalmazza az összes szorzatot százig. Nagyon jó lehetőség a mátrix olvasásának megismerésére. Azok a gyerekek, akik nehezen tájékozódnak a jobbra, balra, fent , lent irányokban, most ezt is gyakorolhatják. Miközben a szerkezet működését megismerik, gyakorolják a szorzást is.

Használható arra is, hogy a megoldott szorzásfeladatokat ezzel ellenőrizzék. ( Ne fordítva: előbb kirakják, aztán az eredményt beírják a megfelelő helyre.) Ha az iskolai házi feladat ellenőrzésénél használhatja gyermekünk, ennek örülni fog, mert neki olyan szerkezete van, amelynek elkészítésében segített, és ezt most használni is tudja.( Persze, közben észrevétlenül szorzótáblát gyakorol!)

Fontos, hogy tartalmazzon nullás sort és oszlopot is, mert nagyon nehezen hiszik el a gyerekek, hogy ha két számot összeszorzunk, lehet nulla az eredmény. Ha szóban sokszor tévesztenek, világítsuk meg néhány gyakorlatias példával. Pl.: Hatszor adok neked nulla cukrot. Hány cukrot kaptál? Szépen lassan, tapasztalati úton meg fogják érteni, hogy a nullával való szorzás eredménye mindig nulla.

A szerkezet a vízszintes és a függőleges tengelyek tologatásávalműködtethető, az eredmény pedig középen megjelenik. A gyerekek ezt csodagépnek hiszik, hiszen a szerkezet tudja az eredményt.

Az osztáshoz is alkalmazható lesz, ilyenkor beállítjuk egy eredményre, a szorzás egyik tagját szabadon hagyjuk, a másikat letakarjuk. Például 5 x 4= 20, a húsz látszik középen, a négyest és környékét letakarjuk, az ötös látszik. Hányszor van meg 20-ban az öt? A szorzást már jól ismerve, könnyű lesz az eredmény is, hiszen, ha 5 x 4 = húsz, és ebből két szám látható, akkor a harmadik lesz az eredmény, azaz öt.

 

Szorzókerekek

Ez a szerkezet is könnyen, gyorsan elkészíthető otthon.

Lehet egyedül is játszani, de ketten érdekesebb. A két kerék forgatásával a feladatot jelöljük ki, az eredményt kiszámolás után az előző szerkezettel lehet ellenőrizni.

Ha ketten játszanak, akkor vagy az előző szerkezetet vagy a számológépet lehet segítségül hívni. Az egyik játékos kijelöli a feladatot ( forgatja a két kereket), a másik számol.Az első a számológépbe üti a feladatot, majd ellenőrzi az eredményt. Jó válasz esetén jelölik a pontszerzést. Majd csere. Osztásra is alkalmas ez a játék, ilyenkor a számológépbe az osztandót kell ütni, az egyik keréken, mondjuk a piroson be kell állítani az osztandót, a válaszadó játékos a kék keréken jelöli a hányadost. A számológépen lehet ellenőrizni, hogy az eredmény helyes-e.

Természetesen a szülő ( mint ellenőrző “szerv”) nincs kitiltva a játékból!

Nagyon örülnek a gyerekek, ha számológépet vehetnek a kezükbe, mert azt használni az iskolában tilos. Nagy kár, mert számos hasznos logikai lehetőséget rejt. Majd később erről is szót ejtünk.

 

 

 

 

.

 

 

Megosztom!