Tudni fogom a szorzótáblát! 13. (Kutyafáját-módszer)

A műveletek értelmezése nem könnyű feladat! A szorzásnál nehezebb az osztás képi megértése. A szülők közül senki nem tanulta még talán mindkét osztásformát egyszerre. A bennfoglalást mindenki ismeri, ma a gyerekeknek a részekre osztást is értelmezniük kell.

Az idén is többször találkoztam azzal, hogy a szülő állítása szerint az eredmény jó, a tanító néni mégis aláhúzta! Érdekes, a gyerek nem tiltakozik az aláhúzás ellen, bár indokolni nem tudja, miért hibás a feladata. Ő érti, hogy van különbség. A szülőnek is igaza van, hiszen az eredmény jó.Hol van akkor az igazság?

Nézzük meg, hogy is van ez?Hívjuk segítségül a szorgalmas Marinát, aki nagyon jól tud palacsintát sütni, így ma sem fogja elrontani!

Marina palacsintái:

Mivel négyesével szeretné tányérra helyezni ezeket, kérdés, hány tányérra jut?

Elfogyott a 20 darab palacsinta. Minden tányérra négyet tettünk. Húszban a négy megvan  ötször, ezért öt tányérra jutott édesség.

20 : 4 = 5   Ez a bennfoglalás. ( 20-ban 5-ször foglaltatik benne a négy.)

Most azt tudjuk, hogy négyen ülnek majd az asztalhoz, igazságosan szét kell osztani a palacsintákat. Négy részre, igazságosan.

Fontos: részekre, igazságosan! 

Ez már a törtek előkészítése!

20 / 4 = 5       20 db palacsinta 4 egyenlő részre osztva, az öt.

20 palacsinta negyed része öt darab.

Ez a részekre osztás! 20-nak a negyede öt.

Tehát: 20 palacsintát négyesével tányérra teszünk, akkor 5 tányérra jut. Most megnéztük, hogy húszban hányszor van meg a négy? Bennfoglalás: 20 : 4 = 5        Itt öt tányéron fér el négy-négy palacsinta!

Vagy: 20 palacsintát négy egyenlő részre osztunk. 20 / 4 = 5   ( negyedeltünk)    Itt négy tányéron van öt-öt palacsinta!

Ezen a képen öt tányéron öt-öt palacsinta és négyszer három málna látható.

Palacsinták szorzással:

https://www.tanulasjatek.hu/2018/03/02/tudni-fogom-szorzotablat-12-kutyafajat-

Ötször látok öt palacsintát, így ötször öt az huszonöt.      5 x 5 = 25

Málnák szorzással egy tányéron:

Négyszer látok három málnát, tehát négyszer három, azaz tizenkét málna van egy tányéron.       4 x 3 = 12

Öt tányéron:

Ötször látom ugyanezt, vagyis ötször négyszer három málna van a képen.        5 x 4 x 3 = 60

Palacsinták osztással:

20 : 4 = 5      Húsz palacsintából minden tányérra négyet téve öt tányérra jut.

20: 5 = 4       Húsz palacsintából minden tányérra ötöt téve négy tányérra jut.

Málnák osztással:

60 / 5= 12     Hatvan szem málnát öt tányérra osztottunk szét igazságosan, hatvannak az ötöde tizenkettő. ( ötöd rész)

60 : 12 = 5    Egy tányérra 12 málnát helyezve, a hatvan szem öt tányéron fér el.

12 / 4 = 3      Egy tányéron a málnákat négy egyenlő részre osztottuk, így egy kis kupacba 3 szem málna került.  (negyed rész)

12 : 3 = 4      Ha három szemet szeretnék egy kupacba tenni, akkor egy tányéron négy kupac lesz.

Kívánom, hogy mindenki pontosan értse a két osztás tartalmi különbözőségét!

Megosztom!